Afvallen met een gezond eetpatroon

In dit artikel ontdek je hoe kan afvallen met een gezond eetpatroon. Een gezond eetpatroon kan helpen om blijvend gewichtsverlies te krijgen en te houden! Als je je hele leven al junk food eet, kan het moeilijk zijn om over te stappen op een gezond eetpatroon. Dat heeft vooral te maken met het feit dat slechte voedingsmiddelen al klaar zijn gemaakt en snel te bereiden.

Natuurlijke voedingsmiddelen

Het bereiden van maaltijden met natuurlijke voedingsmiddelen heeft voordelen, als je overgewicht hebt, zal een dergelijk eetpatroon je helpen om wat kilo’s kwijt te raken.
Daarnaast nemen de risico’s op hartziekten, hersenbloedingen, diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en problemen met botten en gewrichten af.

Afvallen met een gezond eetpatroon; Wat s natuurlijke voeding?

Natuurlijke voedingsmiddelen komen van een boerderij en niet uit een fabriek. Ze bevatten geen conserveringsmiddelen en smaakversterkers om producten langer houdbaar en smakelijk te maken. Voedingsmiddelen uit een fabriek zijn bewerkt en hebben niet veel voedingswaarde.
Ook als deze voedingsmiddelen verrijkt zijn met synthetische vitamines, bevatten ze niet veel voedingsstoffen, omdat het lichaam deze vitamines niet goed kan opnemen.
Bewerkte voedingsmiddelen zitten vol met zout, transvetzuren, suiker, kunstmatige smaak- en kleurstoffen en andere chemische additieven die kunnen bijdragen aan gewichtstoename, diabetes, hartziekten, hoge bloeddruk en hersenbloedingen.

Voorbeelden van dergelijke bewerkte voedingsmiddelen zijn:

  • vleeswaren en knakworst
  • diepgevroren vissticks en kipnuggets
  • ingeblikte groenten en fruit
  • conserven zoals jam en augurken
  • pasta, brood en meel
  • diepgevroren pizza’s

Thuisarts.nl: gezond eten

Natuurlijke voedingsmiddelen zijn gezonder dan bewerkte goederen, omdat ze nog in natuurlijke staat verkeren met alle voedingsstoffen.
Natuurlijke voedingsmiddelen bevatten geen kleurstoffen, toegevoegde suikers, zout, transvetzuren of chemische toevoegingen die de smaak en de houdbaarheid verbeteren.
Mager vlees, gevogelte, biologische eieren, fruit, groenten, noten, bonen en peulvruchten zijn natuurlijke voedingsmiddelen. Als je ze biologisch geteeld kunt kopen, doe dat dan. Hiermee verklein je het risico op consumptie van antibiotica, hormonen en pesticiden die vaak in de traditionele teelt worden gebruikt.

Afvallen met een gezond eetpatroon; Maaltijden bereiden met natuurlijke ingrediënten

Als je gewend bent om magnetron maaltijden te kopen of iedere dag koekjes en chips te eten, dan is het bereiden van een maaltijd met relatief weinig ingrediënten een uitdaging. Maar het is het waard, zeker als je nadenkt over de positieve invloed die het op je gezondheid zal hebben.
Natuurlijke voedingsmiddelen hebben genoeg smaak, ook al word soms anders beweerd. Je zult al snel ervaren dat maaltijden die bereid zijn met natuurlijke ingrediënten smaakvoller kunnen zijn dan bewerkt voedsel!

Hier vind je wat voorbeelden van heerlijke, natuurlijke maaltijden:

  • Gebakken kip met zelfgemaakte marinade en Italiaanse kruiden
  • Gegrilde zalm met groene salade, gegarneerd met tomaten en walnoten
  • Biefstuk, gesauteerde spinazie met knoflook en een gepofte aardappel
  • Gegrilde garnalen, zilvervliesrijst en gestoomde asperges
  • Kreeft, gestoomde broccoli en een gekookte aardappel
  • Chili met salade, gegarneerd met tomaten en zwarte olijven
  • Geroosterd varkenslapje, quinoa en geraspte komkommer

Dit zijn een paar maaltijd ideeën. Er zijn nog duizenden andere mogelijkheden.

Bekijk hier een paar dieet recepten van ons
Wat is BMI en hoe bereken ik het

Afvallen met een gezond eetpatroon; blijf gemotiveerd om gezond te eten

Probeer niet om je hele eetpatroon in een keer te veranderen. Dat leidt alleen maar tot frustratie. Neem kleine stapjes en schrap slechte eetgewoonten één voor één. Probeer bij voorbeeld vier keer per week een gezonde maaltijd te maken in plaats van direct zeven dagen per week.

Probeer verder zoveel mogelijk te variëren met maaltijden. Koop een paar kookboeken met suggesties, zoek online naar recepten met minder calorieën en experimenteer met ingrediënten voor het bereiden van heerlijke maaltijden.

Als je er niet aan gewend bent, zal het niet meevallen om een menuplan op te stellen op basis van natuurlijke ingrediënten. Met wat praktijkervaring en planning ga je het zeker leuk vinden.

Wat haal jij uit het artikel? Met welke tip ga jij iets doen?